|
2007-07-24 04:55:26, kedd
|
|
|
|
|
|
Lecsúszhatunk az uniós közbeszerzésekről, ha nem lesz új titoktörvényünk
Lecsúszhatunk az uniós közbeszerzésekről, ha nem fogadják el a jogszabályt
Kósa András 2007-07-23 07:30 hirszerzo.hu
Minden eddig titkosított dokumentumnál felül kellene vizsgálni, hogy szükség van-e még a minősítésre az új titoktörvény tervezete alapján. Nemzetközi összehasonlításban Magyarországon valóságos "titkosítási mánia" zajlik, az esetek túlnyomó többségében teljesen indokolatlanul. Ha az év végéig nem sikerül korszerűsíteni az előírásokat, uniós pályázatoktól is eleshetnek a magyar vállalkozók.
Minden titkos irat minősítését felül kellene vizsgálniuk a titokgazdáknak néhány éven belül, beleértve a rendszerváltás előtt keletkezett iratokat is, ha a parlament az ősszel elfogadja az új titoktörvényt. A titkosítást elrendelő szerveknek egyúttal az új törvényben meghatározott kategóriák szerint kellene az irat minősítését ismét meghatározni.
Mindez több millió oldalnyi dokumentumot érinthet. Az adatok mennyiségére jellemző, hogy ma Magyarországon körülbelül 1800 helyen őriznek állam-, illetve szolgálati titkokat, és évente több százezer titkosítás történik, ráadásul a titkosított adatok nagyobb része a legmagasabb minősítési jelölést (Szigorúan titkos!) kapja. Ehhez képest, a NATO-ban például alig pár tucatnyi adatot titkosítanak a legmagasabb minősítési szintre - igaz, ott az ilyen dokumentumokat jóval szigorúbban is őrzik, elég egy "bizalmas" vagy "korlátozott terjesztésű" minősítés is ahhoz, hogy az adatok ne kerüljenek illetéktelen kezekbe.
Titkosítás: legtöbbször pár év elég lenne
Az új törvényben egyébként már a titkosítás kifejezés sem szerepel, ehelyett "minősíteni" fogják az érzékeny tartalmú iratokat. Ilyen kategóriák lesznek az adatok szenzitivitása alapján a "korlátozott terjesztésű", a "bizalmas", a "titkos" és a "szigorúan titkos".
A tervezet szerint alapvető változás lenne az is, hogy az eddigiektől eltérően nem szerepelnének a minősíthető adatkörök jegyzékében előre meghatározott időtartamok a minősítés hosszára, a törvényben meghatározott maximum érvényességi idő alapján, az egyes adatok vonatkozásában ennek meghatározása a titokgazda hatásköre és felelőssége lenne. Az európai gyakorlatban egyébként nagyon ritkán használnak érvényességi időt, a rendszeres felülvizsgálat biztosítja az okafogyottá vált minősítés módosítását vagy törlését.
Utóbbi azért előrelépés Zala Mihály, a Nemzeti Biztonsági Felügyelet (NBF) elnöke szerint, mert eddig általános gyakorlat volt, hogy a minősítő automatikusan a felső határt alkalmazta - így viszont indokolnia kell majd döntését. Zalai Mihály úgy véli, még az indokoltan titkos, alacsony minősítési szintű adatok túlnyomó részénél is elég lenne egy néhány éves periódus a betekintés korlátozására.
A titkosítás hosszáról most is komoly vita folyik, civil szervezetek szerint túlzó, hogy évtizedekre titkosíthatnak adatokat (most kilencven év a felső határ), Haraszti Miklós, az EBESZ média biztosa nemrég egy, a témában rendezett konferencián legfeljebb 15 éves időtartamot javasolt.
Utóbbit az NBF elnöke viszont kevésnek tartja, hiszen így még élő, adott esetben "működő" ügynökök, titkosszolgák személyes adatait is nyilvánosságra kellene hozni, ami "ellehetetlenítené a magyar titkosszolgálatokat, hiszen senki nem működne együtt velük ezek után".
Kell-e titokjegyzék?
Külön vita folyik egyébként az új törvénytervezet kapcsán arról, hogy készüljön-e a maihoz hasonló titokjegyzék, amely taxatíve felsorolja, hogy milyen adatkört lehet titkosítani. Az új jogszabályban szűkítenék ezek körét, a megfogalmazások ugyanakkor általánosabbak lennének, amely - a TASZ a már idézett konferencián kifejtett véleménye szerint - parttalan titkosítási lehetőséget adna az állami szervek kezébe. "Az európai gyakorlatot megvizsgálva ilyen részletes titokköri jegyzékkel sehol nem találkozunk" - mondta Zala Mihály.
Az elnök szerint működő megoldás lenne az is, hogy egyáltalán ne legyen ilyen jegyzék, hanem a titokgazda dönthetne a törvényben meghatározott kereteken belül a minősítésről, ugyanis jelenleg pusztán a titokköri jegyzékben való szereplés automatikus minősítéshez vezethet, függetlenül attól, hogy keletkezik-e kár, ha az adat nyilvánosságra kerül. A titkok nyilvánosságra kerülésének szankcionálása is megváltozik, az irat minősítése helyett a ténylegesen okozott kár mértéke lesz a büntetés alapja.
A kormány még 2004 április 27-én határozott róla, hogy egységesíti a titokvédelemről szóló szabályokat. Ez azonban - részben koalíciós nézeteltérések miatt - azóta sem történt meg, amely már most gazdasági károkkal járhat a magyar cégek számára.
Jelenleg ugyanis a megfelelő jogintézmény hiányában Magyarország nem tud tanúsítványt kiállítani arról, hogy egy cég átesett a nemzetbiztonsági ellenőrzésen - így az olyan uniós közbeszerzési tendereken sem tudnának indulni az érdeklődők, amelyeknél ez a feltétel. Például az Unió által kiírt informatikai tendereken, ahol a tanúsítvány megléte követelmény, magyar cég még alvállalkozóként sem indulhat jövőre, ha ősszel nem fogadja el a parlament az - egyes elemeiben kétharmados többséget igénylő - új titoktörvényt.
Kapcsolódó cikkek
* Az MSZP és a Fidesz is titkolózik cikktárba
* Máig titkolóznak a magyar hatóságok Csernobil ügyében cikktárba
* Tíz nap múlva kiderülhet, miért nem nézhetünk bele a milliárdos privatizációs szerződésekbe cikktárba
* "Óriási tévedés azt hinni, hogy államtitok jelszóval el lehet mismásolni" cikktárba
* Feltárulhatnak az olaj-akták cikktárba
* Paksi üzemzavar: marad a szájzár cikktárba
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: nemzetbiztonsági, alvállalkozóként, megfogalmazások, törvénytervezet, titoktörvényünk, titokvédelemről, magyarországon, dokumentumokat, feltárulhatnak, rendszerváltás, nyilvánosságra, felülvizsgálat, vonatkozásában, általánosabbak, szenzitivitása, indokolatlanul, korszerűsíteni, titokgazdáknak, titkosíthatnak, nézeteltérések, szankcionálása, szerepelnének, meghatározott, titkosszolgák, meghatározása, lecsúszhatunk, korlátozására, pályázatoktól, automatikusan, titoktörvényt, közbeszerzési, jogszabályban, privatizációs, szerződésekbe, dokumentumnál, magyarország, uniós közbeszerzésekről, esetek túlnyomó, magyar vállalkozók, titokgazdáknak néhány, rendszerváltás előtt, ősszel elfogadja, titkosítást elrendelő, irat minősítését, adatok mennyiségére, titkosított adatok, legmagasabb minősítési, ilyen dokumentumokat, titkosítás kifejezés, érzékeny tartalmú, adatok szenzitivitása, tervezet szerint, Kósa András, Zala Mihály, Nemzeti Biztonsági Felügyelet, Zalai Mihály, Haraszti Miklós,
|
|
|
|
uniós közbeszerzésekről, esetek túlnyomó, magyar vállalkozók, titokgazdáknak néhány, rendszerváltás előtt, ősszel elfogadja, titkosítást elrendelő, irat minősítését, adatok mennyiségére, titkosított adatok, legmagasabb minősítési, ilyen dokumentumokat, titkosítás kifejezés, érzékeny tartalmú, adatok szenzitivitása, tervezet szerint, eddigiektől eltérően, minősíthető adatkörök, minősítés hosszára, törvényben meghatározott, egyes adatok, titokgazda hatásköre, európai gyakorlatban, rendszeres felülvizsgálat, okafogyottá vált, minősítő automatikusan, felső határt, indokoltan titkos, néhány éves, betekintés korlátozására, titkosítás hosszáról, felső határ, témában rendezett, maihoz hasonló, megfogalmazások ugyanakkor, állami szervek, európai gyakorlatot, elnök szerint, titokgazda dönthetne, titokköri jegyzékben, adat nyilvánosságra, titkok nyilvánosságra, irat minősítése, ténylegesen okozott, büntetés alapja, titokvédelemről szóló, magyar cégek, megfelelő jogintézmény, nemzetbiztonsági ellenőrzésen, olyan uniós, tanúsítvány megléte, magyar hatóságok, milliárdos privatizációs, olaj-akták cikktárba, szájzár cikktárba, nemzetbiztonsági, alvállalkozóként, megfogalmazások, törvénytervezet, titoktörvényünk, titokvédelemről, magyarországon, dokumentumokat, feltárulhatnak, rendszerváltás, nyilvánosságra, felülvizsgálat, vonatkozásában, általánosabbak, szenzitivitása, indokolatlanul, korszerűsíteni, titokgazdáknak, titkosíthatnak, nézeteltérések, szankcionálása, szerepelnének, meghatározott, titkosszolgák, meghatározása, lecsúszhatunk, korlátozására, pályázatoktól, automatikusan, titoktörvényt, közbeszerzési, jogszabályban, privatizációs, szerződésekbe, dokumentumnál, magyarország, dokumentumot, meghatározni, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
7719 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 1947
- e Hét: 7455
- e Hónap: 16059
- e Év: 52000
|
|
|